Creatine en haarverlies, wat klopt nou écht?

20-11-2023 | Voeding

Als je al een tijdje bezig bent in de fitnesswereld of net begint, is de kans groot dat je de term ‘creatine’ al eens bent tegengekomen. Je vraagt je misschien af of creatine goed is voor je, of het je gym prestaties kan verbeteren en of het kan leiden tot haaruitval. In deze blog zal alles over creatine worden besproken, inclusief de mogelijke bijwerkingen, bijvoorbeeld haaruitval.

Wat is creatine?

Creatine is een natuurlijk voorkomende stof in ons lichaam die ons helpt energie op te slaan. Het wordt vaak gebruikt door atleten en bodybuilders om hun prestaties te verbeteren, omdat het helpt om snel energie te produceren voor krachttraining en explosieve bewegingen. Creatine kan ook helpen bij het verhogen van de spiermassa en kracht, en kan zelfs bijdragen aan een verbeterde hersteltijd na training. Het houdt ook vocht vast in je spieren, waarom het heel belangrijk is om genoeg water te drinken.

Hoe gebruik je creatine?

Hier zijn de stappen om creatine te gebruiken via supplementen:

  1. Begin met een “loading fase” (optioneel) van ongeveer 5-7 dagen waarbij u elke dag een hogere dosis creatine neemt om snel de spieren te vullen met creatine. Aan het einde van de rit maakt het niet uit of je een ‘’loading fase’’ neemt of niet. Het is meer een kick start.
  2. Na de loading fase, ga over op een “onderhoudsfase” waarbij je een lagere dosis creatine neemt ( 5 gram plus minus) om de spieren op peil te houden.
  3. Creatine kan het beste ingenomen worden met een snelle suiker zoals dextrose of glucose, omdat dit de absorptie ervan verhoogt.
  4. Creatine kan ingenomen worden voor of na de training, of op een niet-trainingsdag.

Vallen mijn haren uit van creatine?

Creatine kan ook bijdragen aan haaruitval door de afgifte van DHT (dihydrotestosteron) te verhogen. DHT is een metaboliet van testosteron die de haargroei kan beïnvloeden. Wanneer er te veel DHT in het lichaam aanwezig is, kan dit leiden tot haaruitval bij mensen met een genetische aanleg voor kaalheid. Hoewel creatine supplementen zelf geen DHT produceren, kan het de hoeveelheid testosteron in het lichaam verhogen, wat kan leiden tot een verhoogde DHT productie.

Moet ik creatine nemen?

In conclusie, creatine kan inderdaad de prestaties verbeteren en spiermassa verhogen, maar kan ook bijdragen aan haaruitval als gevolg van een verhoogde DHT productie. There! I said it! Mocht je genetisch niet aangelegd zijn voor kaalheid, alle remmen los! Is dat wel het geval, embrace your nature en ga voor de extra gains! :p Heb je nog steeds vragen over creatine of elk andere supplement? Aarzel niet en contacteer ons gelijk! De Masih Personal Training in Roosendaal helpt jou graag met al je vragen!

Hulp nodig?

Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Neem dan gerust contact met mij op.

Masih Sadeghi

Masih Sadeghi

Trainer en auteur